pondělí 20. dubna 2015

Průvodce olomouckou menzou aneb Šmakuje studentům?


Jako studentka Univerzity Palackého, připravující se na dráhu novinářky,  jsem jako mnoho studentů žurnalistiky členkou redakčního týmu univerzitního časopisu. Začátkem letního semestru jsem dostala na starost recenzní rubriku hodnotící pokrmy, které svým studentům servíruje místní menza a můj úkol vypadal zpočátku jednoduše – proniknout do tajů studentského stravování a zjistit, jaké dobroty menza nabízí. Ne vše je ale vždy tak snadné, jak to na první pohled vypadá a práce menzovního kritika se pro mě stala noční můrou.



Ke své nově nabyté pozici jsem chtěla přistupovat zodpovědně, a tak jsem se rozhodla navštěvovat menzu pravidelně dvakrát do týdne, abych mohla ochutnat vždy jedno jídlo s masem a druhé vegetariánské. To, co na si mě menza mnohdy přichystala, by však člověk nečekal a některé věci prostě nejde překousnout, natož je pak v pořádku strávit.


Podívejme se na takové špagety – jídlo známé všem studentům. Proto je tady pro menzovní strávníky tzv. Studentský tip, každodenní nabídka pro ty, co mají hluboko do kapsy a nechtějí dát za oběd víc než 25 Kč. Studentský tip minimálně třikrát do týdne nabízí právě špagety polité vším možným i nemožným. Bazalkové špagety se sýrovým šodó však nezněly špatně, tak proč je nevyzkoušet? To, co mi přistálo na talíři, by však vyděsilo asi každého.

Špagety se lepily. Sýrová omáčka mdle nejenom vypadala, ale ještě ke všemu mi ji kydli na kraj talíře, takže i nevinný podtácek s ní musel přijít do styku. Samozřejmě by nikdo nečekal  něco tak sofistikovaného jako bazalkové pesto, ale malé našedivělé kousky něčeho, co byla asi ta zmíněná bazalka, se zřejmě vařily tak dlouho, až ztratily nejen původní zelenou barvu, ale i chuť. Takže i kdyby mi do těch ulepených nudlí natrhali třeba petržel, nikdo by vlastně nepoznal rozdíl.


Bazalkové špagety se sýrovým šodó, nápoj: 25,-
Hodnocení: 40%


Pocházím z Rožnova pod Radhoštěm, takže když se na jídelníčku objevil vepřový plátek s přízviskem „valašský“, okamžitě jsem chtěla využít možnosti připomenout si pokrm rodného kraje. Ukázalo se, že v mé domovině by však nad takovým jídlem spíše zaplakali (a možná ho i museli zapít štamprličkou slivovice na spravení chuti). Vepřový plátek po valašsku s vařenými bramborami by čest mému kraji asi rozhodně neudělal. Brambory odpovídaly menzovním poměrům, takže se jejich konzistence pohybovala na pomezí brambor vařených a šťouchaných. Maso bylo tuhé a tak suché, že to dokonce ani omáčka nemohla zachránit. U nás na Valašsku o takovém masu říkáme, že pocházelo asi z hodně starého vola.
Z omáčky, která měla podle jídelníčku obsahovat žampiony, kopr a smetanu, se vyklubala klasická UHO, ve které jsem stěží napočítala tři žampiony. To však nebylo to nejhorší. Celou čtvrtinu talíře zabírala mrkev. Nastrouhaná. Syrová. Mrkev…! Tu my u nás nedáváme ani prasatům, takže potřebu jíst ji k masu a bramborám opravdu nemáme. Takže v rámci udržení valašské hrdosti – podtrženo, sečteno – si u mě menza tentokrát vyvařila jen 30% ze sta.



Vepřový plátek po valašsku (žampiony, kopr, smetana), vařené brambory, obloha, nápoj: 39,-Hodnocení: 30%


Člověk moc dobře nepochodí ani v případě, že se rozhodne odlehčit svůj jídelníček něčím zdravějším a objedná si čočkový salát s celozrnným pečivem. Když jsem si Isicem odpípla objednávku, rovnou mi dali už připravený salát. Neservírovali ho přede mnou, jako ostatní jídla, ale byl už nachystaný na talíři.  Veškeré čočkové saláty, které si ten den někdo objednal, byly takto kompletně nachystané a vyskládané na poličce nad ohřevnými mísami s ostatním jídlem, z kterého šla horká pára přímo na studené saláty.
Je mi jasné, že všechna přílohová zelenina musí být dopředu nakrájená, aby se s tím kuchaři nemuseli otravovat během servírování ostatních pokrmů, ale myslím si, že by se nic nestalo, kdyby ji i se salátem dali do chladicího boxu (ano, mají ho a dokonce hned po ruce) a nandali to na talíř, až když si pro jídlo přijdu. Měla jsem štěstí, že jsem dorazila v brzkou obědovou hodinu, protože přijít tak o dvě hodiny později, salát by byl už po smrti.



Čočkový salát, celozrnné pečivo 2x, obloha, nápoj: 35,-
Hodnocení: 50%

Žádné komentáře:

Okomentovat